Iedereen op 1 lijn met de VerbouwApp

Op basis van digitale ontwikkelingen in de nieuwbouwsector en gesprekken met klanten van DSG startten we een nieuwe venture rondom een project management app voor verbouwingen. Doel was klanten van Stiho, Baars & Bloemhoff, Qoqon (DSG) een tool te geven waarmee ze hun bedrijf en projecten succesvoller kunnen runnen. Mijn taak: valideer en lanceer een MVP versie van de VerbouwApp. Onderdeel hiervan is het vaststellen van betalingsbereidheid en prijspunt, testen van online marketing kanalen, opbouwen van test-gebruikers via deze kanalen, vormgeven van de app, bouw van de MVP begeleiden en de launch organiseren.

Opdrachtgever: DSG Ventures

Mijn rol: Digital Product & Customer developer / Venture Builder - Jul 2019 t/m Jul 2023

MIJN INZET

Opbouw MVP en online marketing gelijktijdig gestart

Voor deze app heb ik gebruikersonderzoek gedaan onder bouwprofessionals en woningeigenaren. Dit gaf me alle inzichten om een onderscheidend klikbaar prototype te ontwikkelen dat werd getest met onze gebruikersgroepen. Tegelijkertijd startte ik online marketingkanaaltesten zodat geïnteresseerde leads zich konden aanmelden voor de eerste MVP-versie van de app in augustus 2019. Ik heb het ontwikkelingsteam geleid om de MVP te bouwen, die binnen 5 maanden werd opgeleverd voor een go-live in augustus 2020.

RESULTAAT

Hoge betrokkenheid van de woningeigenaar als drijver van inkomsten

Sinds de livegang bleken de beooge aannemers slechts in beperkte mate met de app aan de slag te gaan. Echter kwamen er 20x meer particuliere woningeigenaren de app in de appstores tegen en gingen er mee aan de slag. Daardoor hebben we in 2,5 jaar tijd meer dan 15.000+ gebruikers verwelkomd in de app met een gemiddeld verbouwbudget van € 127.000 en geleidelijk nieuwe functionaliteiten en optimalisaties toegevoegd. North Star-star metric was retentie terwijl we de sweet spot benaderen om inkomsten te genereren met de app – voor elke gebruikersgroep op een iets andere manier. We werden benaderd door partijen als ING, Rabobank, ARAG en DAS om samen te werken – deze partijen hebben hun eigen verbouwapp-plannen stopgezet omdat de VerbouwApp voorop liep in de markt. Betaalde partnerships en schaalgrootte waren het gevolg. Verduurzaming en financiering van een verbouwing werd daarmee een nieuw content-aandachtspunt waarmee de VerbouwApp de markt in beweging zet om te gaan verbouwen en verduurzamen.

MIJN REFLECTIE

Van functionaliteiten-app naar contentbron voor verduurzaming

Waar ik wist dat de particuliere woningeigenaar centraal gesteld moest worden om een product te bouwen dat gebruikt gaat worden, had ik niet verwacht dat de aannemers het zo zouden laten afweten en de woningeigenaren daarentegen zo intensief de app zouden gaan gebruiken en daar ook voor willen betalen (8% betaalt gemiddeld €68 eenmalig voor premium functies). Het was geweldig om door DSG de vrijheid en budget vrij te krijgen om de app ook na MVP en launch verder te ontwikkelen om de particuliere woningeigenaar features en content te geven die tot verder intensief gebruik hebben geleid. Met grote namen uit de financiele wereld tot partners als verder gevolg. Een prachtig avontuur om vanaf nul in de markt te zetten.

“Hugo heeft geen kans onbenut gelaten om de app in een traditionele markt te pluggen - mooi hoe hij mijn tips over het ecosysteem waarbinnen de app live was, ter harte heeft genomen.”

Maarten van KroonenburgCorporate innovatiecoach

Innovatieve app ontwikkelen & lanceren?

Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken en de mogelijkheden samen te bekijken.

DSG Ventures

Case bekijken

VerbouwMatch

Case bekijken

Hart voor je Huis

Case bekijken

Greetz.nl

Case bekijken