Opschuiven in de waardeketen

DSG.eu wil als 100 jaar oude groep B2B groothandelsformules 500mln omzet in bouwmaterialen verbreden in de waardeketen om op de lange termijn haar positie te bestendigen. Mij is gevraagd een innovatiestrategie + innovatieteam op te zetten waarin we werken aan het zo snel mogelijk live zetten en valideren van nieuwe ventures in het portfolio, gericht op horizon 3 (disruptive innovation).

Opdrachtgever: DSG Ventures

Mijn rol: Digital Product & Customer developer / Venture Builder - Jan 2019 t/m Jul 2023

MIJN INZET

Lean startup opbouw van innovatieportfolio

Volgens de lean-startup methode klantonderzoek opzetten en uitvoeren onder bestaande klanten (100 aannemers) en de eindklant (300 woningeigenaren). Met de inzichten 3 ventures gestart (VerbouwMatch / VerbouwApp / Hart voor je Huis), inclusief oprichten entiteit, websites, app prototype & UX design, sourcen development team, begeleiding bouw t/m livegang MVP en post MVP, samenwerken met externe en interne specialisten om online marketing & venture building in alle fases van de ventures in goede banen te leiden. Stakeholder management (directieteam & RvC DSG), opstellen en behalen van businessplannen, Objectives & Key Results per venture. Ecosysteem van verbouw&renovatie incl. verduurzaming in kaart brengen en partnerships bouwen.

RESULTAAT

Digitaal resultaat in een traditionele verbouwmarkt

VerbouwMatch genereerde in 6 weken tijd met een zeer beperkt online marketing budget een portefeuille aan verbouwingen van € 3,5mln welke direct gematched kon worden met een netwerk van aannemers. VerbouwApp is de enige app voor zowel particuliere woningeigenaren als bouwprofessionals geworden waarmee in 2 jaar tijd 15.000 verbouwprojecten succesvol zijn opgeleverd en een positieve ROAS is behaald. Partnerships gesloten met Rabobank / DAS / ARAG, WoonWijzerWinkel / Denktank Publieke Ontzorging incl. revenue. Integratie met Zoofy.nl (opgeleverd) en 2Jours.nl (intentieovereenkomst). Hartvoorjehuis.nl is een contentplatform met 200.000 SEO bezoekers waar alles voor elke verbouwing op 1 plek te vinden is – hier upgraden bezoekers naar een app / tool / partner uit het nieuw opgebouwde netwerk van vakmensen (architecten, interieurontwerpers, bouwbegeleides, aannemers, prefab partijen). Share of wallet per verbouwing kwam gemiddeld uit op €85 bij betalende gebuikers (8%).

MIJN REFLECTIE

Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg

In 5 jaar ontdekt dat ik veel breder inzetbaar ben dan UX design alleen. Invulling geven aan de visie van directie & RvC. Opbouwen, inspireren en behouden van een energiek team incl. developers. Echt weten wat er speelt door klantonderzoek en dagelijks leads & gebruikers spreken. Dit direct verwerken in het product en het aangaan van partnerships in een zeer dynamisch ecosysteem. Ook geleerd dat vanuit deze DSG corporate werken voor en nadelen heeft en de huidige klanten (aannemers) veel lastiger te bewegen zijn dan consumenten (woningeigenaren).

“Zelden iemand gezien die zo all-in gaat om een succes te maken van de initiatieven die hem worden toevertrouwd.”

Nanne BatelaanDirecteur Digital Commerce & IT · DSG

Innovatietraject starten?

Maak vrijblijvend een afspraak om kennis te maken en de mogelijkheden samen te bekijken.

VerbouwApp

Case bekijken

VerbouwMatch

Case bekijken

Hart voor je Huis

Case bekijken

Greetz.nl

Case bekijken